Waterstofschip

Waterstofschip

De ontwikkeling van een waterstofschip is de toekomst. Offshore Lauwersoog gaat mee met deze milieuvriendelijke oplossingen voor de scheepsbouw. Varen op waterstof of elektriciteit is goed voor het milieu, zuinig in verbruik en onderhoudsvriendelijk. 

In de winter van 2020 heeft Offshore Lauwersoog de oude Stork motoren van het schip MS Tender vervangen door nieuwe Scania generatoren. Vooralsnog lopen deze generatoren naast de zeer betrouwbare werkspoor motor uit 1953. 

Bij Offshore Lauwersoog zijn we voorbereid op de groene oplossing. Met de nieuwe Scania motoren kan in de nabije toekomst de MS Tender op elektriciteit en waterstof varen. Wil je meer weten over waterstofschip? Neem contact op met Offshore Lauwersoog.

Waterstofschip in Lauwersoog

Een waterstofschip in Lauwersoog huren kan binnenkort bij Offshore Lauwersoog. De motoren die de waterstof moeten omzetten naar energie liggen al in de vessel. We zijn voorbereid op de toekomst met varen op elektriciteit of waterstof. Daarmee wordt de uitstoot van schadelijke emissies aanzienlijk verminderd.

In Lauwersoog wordt niet alleen gewerkt aan een waterstofschip, maar ook aan een tankstation. Dankzij de subsidie van het Waddenfonds wordt in Lauwersoog hard gewerkt aan het bouwen van een waterstof tankstation. De plannen liggen al op tafel. 

Achter de haven komt een groene zonneweide. Er wordt onderzoek gedaan of de elektriciteit die daar geproduceerd wordt omgezet kan worden in groene waterstof. Wil je meer weten over ons waterstofschip in Lauwersoog? Neem gerust contact op.

Subsidie waterstofschip

De overheid heeft een budget vrijgemaakt voor subsidie voor waterstofschepen. In de komende vijf jaar is ongeveer 20 miljoen euro beschikbaar voor de ontwikkeling van waterstofschepen. Niet alleen voor grote schepen is de subsidie bedoeld, maar ook voor kleine schippers.

De kleine schepen zijn ook nodig om zoveel mogelijk vracht van de weg te halen en te houden. Een kleiner waterstofschip bezorgt de vracht tot in de havens van de steden en voorkomt daarmee veel vrachtverkeer. Dat is maatschappelijk gezien gewenst en beter voor het milieu. 

Veruit het grootste deel van de subsidie gaat naar de aanschaf van SCR katalysatoren, waarmee de uitstoot van stikstofoxiden door schepen sterk kan worden beperkt. Het schip MS Tender heeft in de winter van 2020 de oude motoren vervangen door milieuvriendelijke Scania generatoren. Daarmee is het vaartuig gereed gemaakt om te varen op waterstof of elektriciteit. 

Elektrische schepen

De Nederlandse binnenvaart heeft een sterke positie als het om klimaatvriendelijk vervoer gaat. De CO2 emissie per ton vervoerd gewicht per kilometer is er het laagst van alle vormen van transport. Om die positie te behouden wil de sector de komende jaren een aanzienlijke vergroening doorvoeren van de nog grotendeels op diesel gestookte vloot. 

De stip aan de horizon is zero-emissie in 2050, zoals vastgelegd in het Klimaatakkoord. Elektrische schepen kunnen bijdragen aan het behalen van die doelstelling. Ze varen emissieloos zolang ze duurzaam opgewekte elektriciteit gebruiken. Een uitdaging is nog wel hoe een binnenvaartschip genoeg elektrische energie kan meenemen. 

Waterstof biedt hier de oplossing. Het heeft een relatief hoge energiedichtheid waardoor er voldoende brandstof aan boord is. Bovendien is waterstof snel te bunkeren (tanken). Brandstofcellen die uit groene stroom waterstof opwekken, in combinatie met accu’s maken elektrisch varen mogelijk. Met water als enige emissie.